De kou uit koude acquisitie

Tips om de kou uit koude acquisitie te halenHoe haal je de kou uit koude acquisitie? Telefonische acquisitie kun je vaak niet de grootste hobby van commerciële mensen noemen. Dat geldt zeker als ze de prospect nog niet kennen. Het echte koude acquisitie werk dus.

Toch is het nog steeds een goede manier om snel met veel potentiële kanten contact te maken. Ik geef je daarom 5  tips mee die je kunt gebruiken als je naar hen gaat bellen.

 

1. Bereid je niet teveel voor

Regelmatig gebeurt het dat ik mensen 10 minuten lang op de website van de prospect of zijn profiel op LinkedIn zie kijken voordat ze de telefoon pakken en gaan bellen. Je hoeft echt niet zoveel te weten over het bedrijf en de persoon die je gaat bellen. Dat komt later wel als je tegenover hem of haar zit. Gebruik alleen de meest belangrijke informatie.

 

2. Bel in de goede stemming

Je stem is gekoppeld aan de emoties die je ervaart en het is de toon waarmee je aan de telefoon anderen meekrijgt of niet. Ben je in een optimistische stemming? Dan klinkt je stem anders dan wanneer je gefrustreerd bent. Anderen horen dat. Zorg daarom voor een positieve en optimistische stemming.

 

3. Verwacht een goede afloop

Verwacht een goed eind van het gesprek. Het mooist is natuurlijk dat je een afspraak maakt, maar dat zal je niet altijd lukken. Ook op die momenten is het belangrijk om het gesprek goed af te sluiten, zodat je de prospect nog een keer terug mag bellen. Ooit wordt hij een klant, wees daar 100% van overtuigd.

 

4. Zorg voor een geweldige attitude

Mensen hebben het recht om nee te zeggen. Als dat gebeurt reageer dan niet als een geslagen hond en blijf professioneel. Dat je nu een nee krijgt betekent niet dat je bij het tweede, derde of vierde gesprek met deze persoon geen ja krijgt. Zorg dat de prospect de deur voor je open blijft houden.

 

5. Maak een plan voor koude acquisitie

Zonder plan geen afspraken. Bij koude acquisitie hoort een standaard methode die je telkens verbetert. Een makkelijk voorbeeld is:

  • Stel jezelf voor: zeg wie je bent en voor welk bedrijf je werkt;
  • Zorg voor een kapstok: waarom bel je de prospect? Natuurlijk bel je om een afspraak te maken, maar dat zeg je niet. Welke ervaringen hebben jouw klanten bijvoorbeeld?
  • Vraag toestemming om een paar vragen te stellen;
  • Stel 3-5 vragen: meer niet. Succesvolle telefonische acquisitie is kort en to the point. Begin met een vraag op hoofdlijnen en vraag daarna door naar details zodat het voor de prospect duidelijk wordt dat het zinvol is om een afspraak met jou te maken;
  • Maak de afspraak.

Veel succes deze week!

Bjørn Vos
NLP Verkooptrainer & Coach

 

Reacties

  1. tinyurl.com

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little
    homework on this. And he actually bought me dinner simply because I stumbled upon it for him…
    lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!!
    But yeah, thanx for spending time to discuss this issue here on your website.

  2. quest bars cheap

    I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your
    weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Anyway keep up the excellent quality writing, it’s rare to
    see a nice blog like this one today.

  3. quest bars

    Having read this I believed it was rather informative.

    I appreciate you taking the time and energy to put this content together.
    I once again find myself spending way too much time both reading and commenting.
    But so what, it was still worth it!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *